Obvodní soud pro Prahu I dnes rozhodl, že Národní galerie by měla vydat církvi obraz Madony z Veveří. Ve věci restitučního nároku Římskokatolické farnosti Veverská Bítýška vůči gotickému deskovému obrazu Madony z Veveří proběhla během uplynulého roku řada jednání mezi statutárními zástupci Biskupství brněnského a Národní galerie v Praze i mezi právními zástupci obou stran. Tato jednání však nevedla ke shodě v hodnocení souvisících dokumentů a ke sjednocení stanovisek obou stran. Po dohodě právních zástupců byla proto dne 13. února 2015 předložena záležitost ke končenému rozhodnutí Obvodnímu soudu pro Prahu 1.
Brno/Praha: Patrně průlomové rozhodnutí vydal Obvodní soud pro Prahu I v pátek 7. srpna 2015, když rozhodl, že Národní galerie v Praze je povinna vydat Římskokatolické farnosti Veverská Bítýška gotický obraz Madona z Veveří. Toto rozhodnutí je významné proto, že je první ve věci tzv. církevních restitucí movitých věcí, navíc u takto významné památky mimořádného významu, zapsané v seznamu národních kulturních památek.
Jak přibližuje právní zástupce Římskokatolické farnosti Veverská Bítýška JUDr. František Severin: „Obraz z poloviny 14. století věnoval církvi markrabě moravský Jan Jindřich ve druhé třetině 14. století a v kapli Nanebevzetí Panny Marie u hradu Veveří byl umístěn do poloviny třicátých let 20. století. Poté co byl vystaven na výstavě gotického umění v Moravském zemském muzeu, byl přímo z výstavy po jejím skončení v roce 1936 převezen do Prahy za účelem restaurování, a posléze jej „darovalo“ ministerstvo zemědělství v roce 1958 Národní galerii v Praze, která z tohoto darování odvozovala své vlastnictví.“
JUDr. Severin však prokázal soudu, že církev nikdy vlastnictví k obrazu nepozbyla, a že tedy došlo k naplnění podmínek zákona o církevních restitucích, dle kterého je stát povinen vydat majetek, který si „převzal nebo ponechal bez právního důvodu“. „Pokud Národní galerie v Praze v průběhu soudního řízení tvrdila, že stát nabyl vlastnictví obrazu již v roce 1925, když stát odkoupil od barona Moritze Arnolda de Foresta vlastnictví panství Veveří a Rosice, pak neunesla důkazní břemeno tohoto tvrzení, že současně s tímto panstvím získala i vlastnictví obrazu Madony. Již v roce 1933 Moravsko-slezská finanční prokuratura, státní orgán na úrovni současného Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových, totiž písemně osvědčila, že předmětný obraz není součástí kaple a nesdílí tedy vlastnická práva ostatních nemovitostí zakoupeného panství, naopak že obraz je po dobu mnoha desetiletí veden v inventářích farnosti,“ doplňuje Severin.
Rozhodnutí Obvodního soudu pro Prahu I není pravomocné, Národní galerie má možnost se proti němu odvolat k Městskému soudu v Praze.
Další aktuality:
Generální sekretář ČBK k odblokování majetku (31.5.2016 | )