Expozice Diecézního muzea v Brně, která svou netradiční instalací oslovuje každoročně na tři tisíce návštěvníků, je od 12. května 2015 obohacena o dva vzácné exponáty - o sochu Madony z Klentnice a věhlasnou olejomalbu Veraikonu Gabriela Corneliuse von Maxe.
Madona z Klentnice je dřevěná socha, jejíž datace ukazuje na přelom 13. a 14. století. Toto datování řadí představovanou skulpturu mezi nejstarší dřevěné raně gotické sochy Madony u nás.
Instalovaný Veraikon, který namaloval mnichovský malíř českého původu Gabriel Cornelius von Max, patří mezi nejznámější sakrální obrazy druhé poloviny 19. století.
Jak uvádí ředitel Diecézního muzea Martin Motyčka: "Jeho litografické reprodukce se tiskly v poměrně vysokých nákladech. Malba představuje otisk Kristovy tváře na roušce svaté Veroniky a podle úhlu pozorovatele lze vidět díky důmyslnému optickému klamu otevřené či zavřené oči Ježíše Krista.
Originál obrazu chtěl v roce 1879 do svých sbírek zakoupit ruský car Alexandr, avšak požadovaná cena se mu zdála příliš vysoká. Tatáž malba byla představena v roce 1880 papeži Lvu XIII., který ji ocenil stříbrnou papežskou medailí. Originál obrazu se poté za nevyjasněných okolností ztratil. Gabriel Max však vytvořil nemnoho autorských kopií, z nichž právě jedna, doposud neznámá, která byla na základě informací z Diecézního muzea objevena v soukromé sbírce, bude vystavena pouze do konce října letošního roku ve stálé expozici Diecézního muzea v Brně."
Foto: Karel Pažourek