Stálá expozice Diecézního muzea v Brně nazvaná Vita Christi je nyní obohacena o nový exponát – malbu s velmi vzácně se vyskytujícím námětem: Edesský král Abgar přijímá mandylion – pravý Kristův obraz. Pracovníkům médií bude představen ve čtvrtek 25. října 2012 v 10.30 hodin v Diecézním muzeu v Brně (Petrov 1).
Brno: Obraz, který ztvárňuje výjev Abgara přijímajícího mandylion, byl objeven v jedné z malých farností na jižní Moravě, kde už velmi dlouho odpočíval ve špatném stavu a nijak nevyužit. Po první fázi očištění a ošetření obrazu se ukázalo, že jde o malbu z 18. století, provedenou dnes už neznámým umělcem. Jak uvádí ředitel Diecézního muzea PhDr. Karel Rechlík: „Obraz je velmi zajímavý zejména ikonograficky – tedy svým tématem a jeho zpracováním. Král starověkého města Edessy, Abgar, vlastním jménem Agbar V. Ukkamar, je historicky doloženou postavou. Legenda vypravuje, že byl vážně nemocný a rozhodl se požádat o pomoc Ježíše, o kterém slyšel, že uzdravil a vyléčil již mnoho lidí. Abgar mu proto napsal dopis, jehož text je na obrazu zachycen. V obsahu tohoto dopisu je dokonce nabídka, kterou král Ježíše nejenom zve k návštěvě svého města, ale nabízí mu zde i trvalý pobyt, přesněji azyl, neboť – jak sám píše – „má země je velmi malá, ale krásná a vážená, pro nás oba bude jistě dostačující.“
Pro dnešního člověka je určitě ještě přitažlivější Ježíšova odpověď, která je na obrazu rovněž zachycena: „Píšeš mi, že bys chtěl, abych k tobě přišel – je třeba, abych vykonal ty věci, pro které jsem byl poslán: ty až dokonám, navrátím se k tomu, který mě poslal, a jakmile vystoupím na nebesa, pošlu k tobě některého se svých učedníků, ten vyléčí nemoc, která tě tak sužuje, a tobě i tvým blízkým dá život.“
A dodává: „Abgare, jsi blažený, ačkoli jsi mě neviděl, přece jsi ve mně uvěřil.“
Nejnápadnějším motivem na tomto obraze je předání roušky s Kristovým portrétem. Tato událost navazuje na další část legendárního děje, podle kterého nabyl Abgar přesvědčení, že mu k uzdravení bude stačit Ježíšův obraz. A legenda vypráví, že se tak skutečně stalo, ačkoliv vyslaný malíř dlouho nemohl portrét vytvořit a Ježíš sám musel svoji tvář otisknout na roušku. Látka s otiskem Kristovy tváře tak patří mezi několik výjevů, které bývají označovány jako „pravé obrazy“ nebo „obrazy rukou neutvořené“. S jednou z těchto podob Kristovy tváře na roušce se setkáváme v každé křížové cestě – na výjevu s Veronikou. „Obraz vystavený v našem Diecézním muzeu je ale zvláštní tím, že se v českých sbírkách zatím nepodařilo objevit žádnou obdobu,“ uzavírá ředitel Karel Rechlík.